Kjøpsbetingelser

Dette kjøpet er regulert av nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over internett. 

Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og e-handelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen. 

Salgsbetingelsene er utarbeidet og anbefalt av Forbrukertilsynet. For en bedre forståelse av disse salgsbetingelsene, se Forbrukertilsynets veileder her.

 

1. Avtalen

Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning. Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.

 

2. Partene

Selger er Astrid Storstein, Myrsnipeveien 5, 9803 Vadsø. Organisasjonsnummer 932 780 852 og betegnes i det følgende som selger/selgeren. Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.

 

3. Pris

Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.

 

4. Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren. Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

 

5. Betalingen

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen. Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.

5.1. Avslutte faste betalinger/abonnement

Faste betalinger håndteres via Vipps. For å avslutte en fast betaling kan du enten sende en epost til [email protected] eller avslutte selv via Vipps appen.

I Vipps appen går du til "Faste betalinger", velger abonnementet du skal avslutte og trykker "Administrer abonnement". Da kan du logge inn med Vipps og avslutte abonnementet. 

 

6. Levering

Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har mottatt varen. Digitale produkter og tjenester blir levert når kjøpet er gjennomført. Da vil du motta en e-post med produktet og/eller innloggingsinformasjon. Produktet er en PDF-fil eller tilgang til en digital undervisningstjeneste.

 

7. Angrerett

Enkelte ytelser er unntatt lovens hovedregel om 14 dagers angrerett. Dette gjelder bl.a. for digitalt innhold som ikke leveres på et fysisk medium og der leveringen er begynt. Dersom et kjøp er unntatt angrerett, vil informasjon om dette fremgå i betalingsløsningen før kjøp er gjennomført.

Ved kjøp av digitale produkter samtykker kjøper til at leveransen av produktet begynner umiddelbart, og at kjøper dermed mister retten til å angre kjøpet. Kjøp av PDF-filer er unntatt angrerett. 

Det er 30 dagers åpent kjøp på undervisningstjenester. Ta kontakt med [email protected] om du ønsker å få ditt kjøp refundert.

 

8. Rettigheter

Alt innhold som utgjør en del av astridstorstein.no, det være seg PDF-filer, excel-maler, videoer, tekst, bilder, design, samt kombinasjoner av dette, og all programvare som brukes på nettstedet, eies av selger, og er beskyttet av norske og gjeldende internasjonale lover og avtaler, inkludert og uten begrensning opphavsrett og andre lover og avtaler som beskytter intellektuell eiendom og eiendomsrett. 

Kjøper er innforstått med at et kjøp av en instruksjon eller undervisningsmateriell kun er til personlig bruk og at innholdet ikke kan deles eller videreselges til en tredjepart. 

 

9. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling og inkassogebyr.

 

10. Oppfyllelse

Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.

 

11. Heving

Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.

 

12. Mangel ved varen - kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist

Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren.
 

Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig. Henvendelser sendes til [email protected].
 

13. Konfliktløsning

Klager rettes til selger innen rimelig tid. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no.

 

Kjøpsbetingelsene ble sist oppdatert 10. november, 2024.